راهکارهای مقابله با رقبای قدرتمند در سئو (حتی با بودجه کم)!
تحلیل رقبا در سئو ؛ چگونه سئو سایت رقبا را آنالیز کنیم؟
با ما همراه باشید تا هر چه درباره یافتن کلمات کلیدی رقبا نیاز دارید، از بهترین ابزارها و نحوه یافتن کلمات کلیدی توسط آنها را به شما آموزش دهیم. گاهی اوقات، کلمات کلیدی مهمی وجود دارد که رقبا برای آنها رتبه گرفتهاند، اما شما از آنها بیخبر بودهاید. با تحلیل رقبا، میتوانید این کلمات را شناسایی و از آنها در محتوای خود استفاده کنید. بنابراین اگر رقبا بر خلاف شما، فعالیت موثری در شبکههای اجتماعی دارند، باید بدانید که یک گام بزرگ از آنها فاصله دارید.فراموش نکنید که YouTube نیز یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در دنیا محسوب میشود. بنابراین اگر رقبای صنعت شما در زمینهی ویدیو مارکتینگ فعال هستند، باید آن را یک تهدید جدی برای کسب و کار خود به حساب آورید. تحلیل کیورد رقبا یکی از مهمترین فرآیندهای چک لیست سئو است که در آن کلمات کلیدی که رقبای شما برای آنها رتبه بالایی دارند را شناسایی میکنید.
با توجه به رشد روزافزون کسبوکارهای آنلاین و فضای رقابتی موجود، بسیاری از کسبوکارهای کوچک با چالشهایی مواجه هستند که ممکن است نتوانند با برندهای بزرگ رقابت کنند. با این حال، سئو (بهینهسازی موتورهای جستجو) بهعنوان ابزاری قدرتمند، به کسبوکارهای کوچک کمک میکند تا بتوانند جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده و مشتریان خود را جذب کنند. در این مقاله، به استراتژیها و تکنیکهای سئویی میپردازیم که کسبوکارهای کوچک میتوانند از آنها برای مقابله با رقابتهای بزرگ استفاده کنند. وب سایت خود را برای سئوی محلی با قرار دادن کلمات کلیدی خاص مکان در محتوا و متا تگ ها بهینه کنید. یک نمایه «Google برای کسبوکار من» ایجاد کنید و از اطلاعات کسبوکار دقیق و ثابت در فهرستهای آنلاین اطمینان حاصل کنید. همبستگی قوی بین تعداد لینک های داخلی در یک صفحه و رتبه های بالاتر موتور جستجو را نشان می دهد.
در دیجیتال مارکتینگ هم مانند هر رقابت دیگری، دانش یک دارایی به شمار میرود. وقتی اطلاعاتی در مورد کارهایی که رقبای شما انجام میدهند دارید، در موقعیت بهتری برای برنامهریزی استراتژیهای خود قرار میگیرید. بنابراین، تجزیه و تحلیل رقبا به عنوان یک منبع اطلاعاتی معتبر عمل میکند که میتواند به شما در بهبود استراتژیهای بازاریابی دیجیتال کمک کند. ممکن است شما در یک بازه زمانی با یک کلیدواژه در صفحه اول گوگل باشید، اما در سئو هیچ چیز دائمی نیست! هر روز سایتهای جدیدی در حوزه کسب و کار شما منتشر میشوند و با همان کلمات کلیدی سایت خود را بهینهسازی میکنند.
ابزارهایی که برای این تحلیل استفاده میشوند هر یک نقش مهمی در بهینهسازی وبسایت شما ایفا میکنند. شاید از خود بپرسید، چرا باید به تحلیل خودکار سئو اهمیت دهیم؟ چرا که در دنیای مدرن و دیجیتال، رقابت آنلاین در حال شدت گرفتن است. هر لحظهای که میگذرد، سایتهای جدید به صحنه میآیند و تلاش میکنند تا در میان دیگران دیده شوند. این مهارت میتواند وبسایت شما را از سایرین متمایز کند و شما را در لیستهای جستجو به بهترین شکل ممکن نمایش دهد. سرویس SEO گزینه های زیادی برای مدیریت کلمات کلیدی برای جستجو، نظارت بر سایت ها و نظارت بر توسعه آنها و تهیه گزارش های تعاملی در سایت ها فراهم می کند.
ولی خب اکثر کسب و کارها در این سطح نیستند و احتمالاً بودجه ماهانه شان برای سئو بین این دو نقطه حدی است. هزینه بررسی وضعیت فعلی سئو سایت بین 500 هزار تا 3 میلیون تومان متغیر است. ولی بعضی آژانس ها این کار را به صورت رایگان انجام داده و فقط در صورت شروع همکاری، هزینه را دریافت می کنند. خروجی این مرحله یک گزارش جامع از وضعیت سئوی سایت به همراه پیشنهاداتی برای بهبود خواهد بود. مزیت اصلی قیمت سئو پروژه ای، مشخص بودن دقیق اهداف و نتایج مورد انتظار برای مشتری است.
باید بررسی کنید، رقیبانی که در این کلمات کلیدی به رتبههای برتر رسیدهاند تا چه اندازه قوی هستند. هرچه رقیبانی که برای یک کلمه کلیدی دارید، قدرتمندتر باشند، شکستدادن آنها سختتر خواهد بود. پس نمیتوانید بر سر تمام واژگان کلیدی موردنظر خود با سایتهای بسیار قدرتمند بجنگید. کسبوکارهای بزرگ معمولا برای تقویت سئو سایت خود حسابی خرج کردهاند و گرفتن جایگاه از آنها تقریبا غیرممکن است. مسلما برای تحلیل رقبا در سئو قبل از هر چیز باید مشخص کنید که اصلا رقیبان شما چه کسانی هستند.
مشتریان راضی را تشویق کنید تا نظرات مثبت خود را ارائه دهند، زیرا می توانند بر رتبه بندی جستجوی شما تأثیر مثبت بگذارند. بعضی از معیارهای مؤثر در سرعت سایت مانند سرور میزبان سایت، برای بهبود به هزینه زیادی نیاز دارند؛ اما بعضی معیارها هستند که با تلاش و هزینه کم میتوانند سرعت سایت را تا حدود خوبی بالا ببرند. تمیز کردن کدهای سایت با حذف قطعات کند که درخواستهای زیادی را به سرور ارسال میکند، یکی از مهمترین کارهایی است که میتوان با افزونههای ارزان و تخصص کم آن را انجام داد. در ابتدا میتوان فعالیتهای سئو را تنها به برطرف کردن مشکلات حال حاضر سایت اختصاص داد. کامل نبودن قالب سایت، ایندکس نشدن تمام صفحات، خطاهای ۴۰۴ صفحات، افزونههای اضافی یا قدیمی در سایت و مشکلات نمایش سایت در موبایل،، تعدادی از این مشکلات هستند.
این اطلاعات به شما امکان میدهد که محتوای خود را به گونهای تنظیم کنید که تعامل بیشتری با کاربران ایجاد کند و همچنین از سبکهای موفق رقبا برای جلب توجه مخاطبان استفاده کنید. تجربه کاربری مناسب، تاثیر مستقیمی بر تعامل کاربران و رتبهبندی سایت دارد. اگر کاربران به راحتی و بدون مشکل بتوانند به محتوای سایت دسترسی پیدا کنند، احتمال بازگشت آنها افزایش مییابد و این موضوع به سئو سایت کمک میکند. برای موفقیت در سئو، داشتن یک استراتژی محتوای منظم و هدفمند بسیار مهم است. کسبوکارهای کوچک باید محتوایی ارائه دهند که برای مخاطبانشان جذاب و مفید باشد.
بد نیست بدانید که 90% از صفحات وب هیچ ترافیک جستجویی از گوگل دریافت نمیکنند. جستجوی محلی به کسبوکارهای کوچک این امکان را میدهد تا در منطقهی جغرافیایی خود دیده شوند. بهروزرسانی اطلاعات تماس، درج آدرس دقیق و افزودن مکان در نقشه گوگل میتواند به مشتریانی که در نزدیکی آنها به جستجو میپردازند، کمک کند تا به راحتی آنها را پیدا کنند. همچنین ثبت کسبوکار در Google My Business یکی از موثرترین اقدامات برای بهبود سئو محلی است. با اولویت دادن به تولید محتوای با کیفیت، لینک سازی ارگانیک، بهینه سازی اخلاقی در صفحه، ملاحظات فنی سئو، تخصص صنعت، و تصمیم گیری مبتنی بر داده، می توانید خطرات مرتبط با سئوی کم هزینه را کاهش دهید. پیروی از این بهترین شیوه ها، پایه محکمی را برای موفقیت بلندمدت تضمین می کند و در عین حال از مجازات ها اجتناب می کند و شهرت آنلاین مثبت را حفظ می کند.
گنجاندن کلمه کلیدی هدف در تگ عنوان می تواند رتبه بندی جستجوی ارگانیک را بهبود بخشد. BuzzSumo در تجزیه و تحلیل محتوا و جستجوی محبوب ترین مقالات و موضوعات در صفحات وب سایت و شبکه های اجتماعی تخصص دارد. این سرویس اشتراک ماهانه را با شروع ماهانه 99 دلار با کاهش در صورت خرید اشتراک سالانه ارائه می دهد. در نهایت، اگه میخوای توی نتایج جستجوی ارگانیک عملکرد بهتری داشته باشی، نباید سئوی خارجی رو نادیده بگیری. سئوی خارجی شامل همه کارهایی میشه که بیرون از سایتت انجام میدی تا رتبه بهتری توی گوگل بگیری.
در اینجا مواردی که ما در مقاله چگونه برای سئو سایت رقبای خود را تحلیل کنیم، آورده شده است .این مقاله را در وینت سئو مطالعه نمایید. در حالی که هزینه همیشه هنگام انتخاب یک ارائه دهنده سئو مورد توجه است، نباید تنها عاملی باشد که در نظر گرفته می شود. انجام تحقیقات کامل قبل از تصمیم گیری و انتخاب یک ارائه دهنده معتبر که نتایج قابل اعتماد را با قیمت های مناسب ارائه می دهد بسیار مهم است. برای صاحبان مشاغل مهم است که بدانند سئوی با کیفیت به زمان و تلاش نیاز دارد. بنابراین، قیمت های بسیار ارزان را باید با دید انتقادی در نظر گرفت زیرا ممکن است نشانه ای از کار بی کیفیت یا حتی تقلب باشد.
در ابزار Semrush امکان مشاهده برترین صفحات یا Top Page های رقبا را دارید که میزان ترافیک هر صفحه، تعداد کلماتی که برای آن صفحه هدفگذاری شدهاند و بک لینکهای هر صفحه را نشان میدهد. بهترین ابزارهای تحلیل کیورد رقبا را در ادامه آوردهایم که برای آنها نسخه پولی و رایگان در دسترس است. پس اگر میخواهید در دنیای رقابت آنلاین پیروز شوید، تحلیل بک لینک را جدی بگیرید و با استفاده از ابزارهای تخصصی، به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کنید. به یاد داشته باشید، ساخت یک استراتژی لینکسازی قوی، گامی بزرگ در جهت بهبود رتبه وبسایتتان در موتورهای جستجو است. اگر SERP ها تغییر کردهانداگر وبسایت دیگری برای یک عبارت جستجوی خاص از شما پیشی گرفته است، باید مسئله رقیب سئو چیست را مورد توجه قرار داده و پس از تجزیه و تحلیل رقبای سئو، از نقاط قوت آنها استفاده کنید.
نقشه کلمات کلیدی یا همون Keyword Map یه روش سازماندهیشده برای تعیین اینه که هر کدوم از صفحات سایتت باید روی چه کلمات کلیدی تمرکز کنن. وقتی کلمات کلیدی اصلی، فرعی و Long-Tail رو پیدا کردی، باید تصمیم بگیری که کدوم صفحهها باید کدوم کلمه کلیدی رو هدف بگیرن. این کار از رقابت داخلی بین صفحاتت جلوگیری میکنه و باعث میشه هر صفحه روی یه موضوع خاص تمرکز کنه. یکی از مهمترین کارهایی که باید برای حفظ رتبه و عملکرد سایتت انجام بدی، چک کردن Google Search Console برای Manual Actions (یعنی مجازاتهایی که گوگل به صورت دستی اعمال میکنه) هست. این مجازاتها زمانی اتفاق میوفتن که سایتت قوانین گوگل رو نقض کنه، مثل استفاده از تکنیکهای اسپم، محتوای کمکیفیت، یا لینکسازی غیرطبیعی.
ارائه دهندگان سئو کم هزینه ممکن است فاقد منابع یا تعهد برای ارائه نتایج ثابت و به موقع باشند. طبق نظرسنجی Ahrefs، به طور متوسط بین 2 تا 6 ماه طول می کشد تا در 10 نتیجه جستجوی برتر برای یک صفحه وب جدید قرار بگیرید. انتظار نتایج سریع از خدمات سئو کم هزینه ممکن است منجر به ناامیدی و هدر رفتن سرمایه گذاری شود. با ابزارهایی مانند Google Analytics، می توانید تأثیر تلاش های سئوی خود را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، میتوانید ترافیک وبسایت، تعامل کاربر، نرخ تبدیل و سایر معیارها را برای ارزیابی اثربخشی استراتژیهای SEO خود ردیابی کنید. این داده ها به شما این امکان را می دهد که تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید و رویکرد خود را برای دستیابی به نتایج بهتر در طول زمان اصلاح کنید.
در پلتفرم های رسانه های اجتماعی که در آن مخاطبان هدف شما فعال هستند، حضور پیدا کنید. با فالوورهای خود تعامل داشته باشید، محتوای ارزشمند را به اشتراک بگذارید و آنها را تشویق کنید تا تجارت شما را به اشتراک بگذارند و تبلیغ کنند. البته این فقط یک پیشبینی است و معلوم نیست دقیقا با چه شدت و سرعتی این تغییرات اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است وقایع غیرمنتظره ای در اقتصاد یا تکنولوژی رخ بدهد که مسیر قیمت ها را تغییر دهد. پس اگر میخواهید از هزینهکرد در سئو، بیشترین بازده را داشته باشید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. قول میدهیم در پایان، دید روشنتری نسبت به ارزشگذاری خدمات سئو پیدا خواهید کرد.
محتوای ارزشمند و جذابی ایجاد کنید که با علایق و نیازهای مخاطب هدف شما همسو باشد. بر ارائه پستها، مقالات و راهنماهای آموزنده وبلاگ تمرکز کنید که به نکات دردناک آنها میپردازد و راهحلهایی ارائه میدهد. 53٪ از بازاریابان وبلاگ نویسی را به عنوان اولویت اصلی بازاریابی ورودی می دانند. با ایجاد پست های وبلاگ آموزنده و جذاب با هدف قرار دادن مشاغل کوچکی که نیاز به سئوی کم هزینه دارند، می توانید ترافیک ارگانیک مرتبط را جذب کنید. آخرین تکنیکی که در این مقاله معرفی میشود، توجه به متنیهای تبلیغاتی سئو یعنی تیترها و توضیحات صفحات سایت است. سایتهای بزرگ که صفحههای زیادی دارند برای تغییرات اساسی در تیتر و توضیح این صفحات نیاز به وقت و هزینه بسیار زیادی دارند.
دریافت لینک از سایتهای معتبر یکی از مهمترین و حساسترین استراتژیهای سئو سایتهای بزرگ است. اگر بتوانید از یک سایت معتبر لینکی دریافت کنید، گوگل امتیاز بالایی به سئو سایت شما خواهد داد. در مقابل، اگر از یک سایت نامناسب که به اندازه کافی در سئو قدرتمند نیست، بلک لینک بگیرید، به ضرر سایت شما تمام خواهد شد. در این صورت نه تنها بودجه مالی و زمانی شما به هدر میرود؛ بلکه حتی رتبه سایت شما هم افت پیدا میکند. پس از افت ناگهانی رتبهبیشتر شرکتها زمانی با مسئله تحلیل سئو سایت رقیب فکر میکنند که در پایینترین حد از رتبه بندی گوگل قرار گرفتهاند.
ابزارهایی مثل Ahrefs (ویژگی Content Gap) به شما کمک میکنند تا کلمات کلیدیای را شناسایی کنید که رقبا برای آنها رتبه دارند، اما شما ندارید. به جای اینکه برای یافتن بهترین کلمات کلیدی یا استراتژیهای لینکسازی وقت بگذارید، از دستاوردهای رقبا بهرهبرداری کنید. این رویکرد باعث صرفهجویی در هزینهها و تسریع فرآیند بهبود سئوی سایت میشود. صفحه شما در SERP ها راکد استاگر صفحه شما راکد است و یکی از نتایج جستجوی برتر نیست، تجزیه و تحلیل رقابتی میتواند به شما کمک کند شکافها را برای بهینهسازی پیدا کنید. شاید شما هم در این وضعیت باشید که پس از بررسی اصول مهمی مانند توسعه استراتژی سئو، ایجاد محتوای عالی و انجام ممیزیهای فنی سئو هنوز به مرحله جلب توجه مشتریان دست پیدا نکردهاید.
محتوای موفق باید ارزشمند، آموزنده و جذاب باشد تا مخاطب را به خود جذب کند. به عنوان مثال، اگر رقبای شما بیشتر بر محتواهای آموزشی تمرکز دارند، شما میتوانید با تولید محتوای آموزشی باکیفیت، توجه کاربران بیشتری را جلب کنید. بررسی کیفیت محتوا به شما کمک میکند تا از آنچه مخاطبان به آن اهمیت میدهند، مطلع شوید و محتوای بهتری تولید کنید. اجرای مداوم استراتژی های سئو کم هزینه می تواند به مزایای بلند مدت منجر شود. به عنوان مثال، ایجاد محتوای با کیفیت بالا که در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد، میتواند حتی پس از تلاش اولیه، ترافیک ارگانیک را به وبسایت شما هدایت کند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به جریان ثابت بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه بدون هزینه های تبلیغاتی مداوم شود.
هر چه این امتیاز بالاتر باشد، نشان میدهد در سئو بهتر عمل کردهاند و برای کسب آن جایگاه باید بیشتر تلاش کنید. همچنین رقبایی که درجه سختی پایینتری دارند، میتوانند به عنوان یک فرصت برای شما تلقی شوند تا بتوانید از آنها پیشی بگیرید. همانطور که میدانید، بهینهسازی موتورهای جستجو یا سئو یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کسب و کارهای دیجیتال است. در این مقاله قصد داریم با ارائهی چند راهکار، به شما کمک کنیم تا رقیبان اصلی خود را در سئو پیدا کنید، علت موفقیت آنها را دریابید و در نهایت در راستای غلبه بر ضعفهای خود اقدام نمایید. بعد از این که برای هر کلمه کلیدی رقیبان خود را شناسایی کردید، نوبت به ارزیابی سختی آنها میرسد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری